maanantai 13. syyskuuta 2010

Oppikirjoissa liikaa maskuliinisuutta?

Törmäsin päivänä syksyisenä tällaiseen tutkimukseen.
Sukupuolijäsennys perusopetuksen oppikirjoissa.
Eli oppikirjoista on laskettu erilaisia eläin- ja ihmishahmoja ja päätelty kumpaa sukupuolta ne edustavat.
Lähtökohtana on "tasa-arvo", mutta kuinkas ollakaan: tekijöinä on kaksi naista, joille näyttää olevan mahdotonta sulattaa miesenemmistöä missään osa-aolueella.
Erityisesti pisti silmään tuossa liirum laarumissa se, että kun vertaillaan tyttöjen ja poikien oppimista. Tyttöjen suhtautuminen äidinkieleen ja kirjallisuuteen on yksinkertaisesti myönteisempää.
Poikien suhtautuminen matematiikkaan on hieman myönteisempää.
Vähättelevä hieman kalskahti heti silmään.

Naisparivaljakkoa ei tunnu yhtään haittaavan se, että suurin osa alempien luokkien koulukirjojen tekijöistä on naisia. Miehiä oli enemmistö vain yhdeksännen luokan matematiikan kirjojen tekijöissä.

Erityisesti tekijöitä näytti vaivaan se, ettei Jii Roikosen kuvittamassa äidinkielen ja kirjallisuuden harjoituskirjassa ollut lainkaan naishahmoja.

En tiedä oikein mitä tuosta pökäleestä ajattelisi: hieman huvittavaa, mutta samalla pelottavaa.
Tai eiköhän kaikki olennainen ollut tuossa sanassa: Pökäle
Kun kirjan tasa-arvosta kirjoittaa kaksi feministiä, niin tulos on ihan sama, kuin jos sen olisi kirjoittanut kaksi sovinistia: Pökäle!

Alla kokonaisuutena nautittavaksi:
http://www.oph.fi/download/126079_Sukupuolijasennys_perusopetuksen_oppikirjoissa.pdf

2 kommenttia:

Robert Brantberg kirjoitti...

Joo - eikö ole outoa. Minäkin pidän enemmän naisten kuvista. Esimerkkinä käyköön vaikka maailman upein urheilutoimittaja Inez Saintz.
Tässä:
http://www.inezsainz.com/inez-sainz-photos.html

Jarmo Stoor kirjoitti...

Tosi kummallista:-)
Juu, kyllä tuo aina Antero Mertarannan voittaa.